Kotiutus ja jatkohoito

Alamme Taysissa suunnitella kotiinlähtöä osastolta tai mahdollista jatkohoitopaikkaan siirtymistä heti hoitojakson alusta alkaen. Mikäli sinulla potilaana tai läheisenä on mielessäsi asioita, jotka meidän olisi hyvä tietää kotiutusta tai jatkohoitoa suunnitellessamme, kerro niistä omahoitajalle, hoitohenkilökunnalle tai hoitavalle lääkärille hyvissä ajoin ennen kotiutumispäivää.

Annamme potilaalle sairaalasta mukaan:

  • Tarvittavat reseptit tai tiedot e-reseptillä tehdyistä lääkemääräyksistä
  • Sairauslomatodistuksen ja muut tarvittavat todistukset, kuten matkakorvaustodistuksen. Kerro henkilökunnalle ennen kotiutusta, mitä todistuksia tarvitset.
  • Kotihoito-ohjeet
  • Yhteystiedot ja ohjeen, mihin ottaa yhteyttä, jos kotona tulee sairauteen tai tehtyyn toimenpiteeseen liittyviä ongelmia.

Sairaalamaksuista lähetämme laskun kotiin.

Hoitoyhteenveto

Hoitojaksosta sairaalassa tehdään kirjallinen hoitoyhteenveto. Saat sen mukaan joko sairaalasta lähtiessä tai lähetämme sen postissa kotiin.

Lähetämme kopion hoitoyhteenvedosta myös omalääkärillesi, sinut sairaalaan lähettäneelle lääkärille sekä siihen terveydenhuollon yksikköön, missä hoitosi jatkuu. Jos haluat kieltää tietojesi antamisen, kerro se hoitohenkilökunnalle sairaalassaolon aikana.

Jatkoajanvaraukset

Jos jälkitarkastus sairaalassa on tarpeen, varaamme jälkitarkastusajan poliklinikalle. Joissakin tilanteissa annamme potilaalle ohjeen, että hänen pitää varata jälkitarkastusaika itse terveyskeskuksesta tai siltä lääkäriltä, joka lähetti hänet sairaalaan. Ompeleitten poistoon varataan useimmiten itse aika terveydenhoitajalta.

Jos hoito jatkuu Taysissa jo lyhyen ajan kuluttua, niin saat tiedon varatuista ajoista kotiin lähtiessä. Myöhemmistä ajanvarauksista lähetämme kutsun kotiin.

Palaute

Toivomme, että annat palautetta hoitokokemuksestasi. Voit antaa palautetta suoraan henkilökunnalle sairaalassa ollessasi, tai internetin kautta sähköisellä palautelomakkeella. Hoitoyksiköissä ja sairaalan aulatiloissa on tarjolla palautelomakkeita, joilla voit antaa palautetta kirjallisesti. Jaamme asiakkaillemme vastattavaksi myös palvelukokemuskyselyjä. Ohjeet palautteen antamiseen löytyvät kohdasta Palaute.